maandag 18 juli 2016

3) Zon 17-7: One World & Downtown

Vanmorgen pakten wij om 9 uur de bus.
Op het programma staat One World bezoeken. Naar wall street. Met de Staten Island Ferry. Ofwel een dagje downtown!
Op Port Authority gaan we eerst weer een broodje kopen bij au bon pain. En wat drinken. Dan springen we in de metro.
We stappen bij het WTC uit. Het is nog redelijk bijtijds. Toch is het al aardig druk op deze zondagochtend. We kijken onze ogen uit. Wat zijn de gebouwen hier hoog. One World steekt er met kop en schouders boven uit.

Om 10 uur kopen we tickets. We kunnen gelijk naar boven. Geen wachtrij, niks. Dat is echt een meevaller. Ook hier kun je aardig in de rij staan, aan de linten te zien. We gaan door een röntgen apparaat en worden toegelaten. We kunnen zo een lift in. Wat er dan gebeurt is fantastisch. Zonder dat je het merkt ben je in no time op etage 102. Hoe gaaf is het hier te staan?! In september 2000 stonden wij met Timo op de Twin Tower. Nu staan we hier met hem. 16 jaar later! We genieten van het uitzicht. En de gratis wifi 😃. Timo facetimed een klasgenoot en Larissa. Daarna hebben we via Facebook bellen m'n vader en moeder in beeld! Zo zien ze ook een beetje het hoge uitzicht! Na anderhalf uur houden wij het voor gezien. En binnen een poep en een scheet staan we weer benee. En ja wij laten ons verleiden om de foto te kopen. Mooie herinnering voor later. Bij het 9/11 memorial staan we letterlijk even stil.

We gaan de megawinkel century 21 in. Daar vermaken wij ons langer dan gepland. Met wat aankopen gaan wij de deur uit. We snacken wat onderweg. Daarna lopen we richting de Staten Island Ferry. Wat een gebouwen komen wij onderweg tegen.
Dan zien we de bull van wall street staan. Althans de plek waar heel veel mensen staan, daar staat hij.

We banen ons een weg door de menigte en maken ook een foto. We wandelen verder. Via battery park lopen we richting de East river. Daar vertrekt de Ferry vandaan. We hebben mazzel. We kunnen zo doorlopen.

De wind waait op het water heerlijk. Wat is het weer heet vandaag. Morgen schijnt het nog warmer te worden... Pfff. We genieten heerlijk van de half uur durende overtocht. Wij weten dat je er verplicht af moet. En dan op een andere Ferry weer terug gaat. Vlak voor we bij Staten Island aankomen lopen we alvast naar voren. We staan vooraan. Aangekomen lopen wij direct naar de andere terminal. We springen op de Ferry terug. Gaan nu aan de Lady Liberty kant staan. Wat is het druk! Prachtige foto's schieten wij. We worden trouwens de hele tijd begeleid door een US Coast Guard. Met een man met een enorm geweer voorop. Indrukwekkend. Op vaste wal gaan we even zitten. Nemen een verkoelend drankje. Dan lopen we via broad/stone /William street richting wall street.

We genieten van alles wat wij zien.

Het is warm. We springen in de metro richting Washington square. Hier is een fontein. Je mag er in het water spelen. Esmée trekt haar schoenen uit en leeft zich uit. Wij genieten van waterspetters van de fontein die spelenderwijs door een windje op ons neervallen. Heerlijk. Zo genieten wij even!

Inmiddels is het tegen 18.00 uur. Honger hebben wij nog niet echt. We besluiten weer richting times square te gaan. Dan kunnen we eten bij de foodcourt bij Toys r us. We kunnen de winkel niet vinden. Ik vraag een straatverkoper waar het is. Nou achter dat scherm. En hij wijst naar een doek waar achter zich een bouwplaats verschuilt. Helaas, under construction. Eigenlijk zijn we best moe. Ploffen neer bij Applebees.

Na het eten springen we weer in de bus naar het hotel. Wat een fantastische dag weer. Om 21.15 uur zijn we weer op de kamer. De kids vallen in slaap en ik schrijf dit blog. Pascal regelt dat onze foto's op een USB stick komen. Want wat heb ik weer een hoop foto's gemaakt vandaag!
Later plaats ik ook de foto's van gister en vandaag! Even geduld svp....

1. Zo de voeten hebben hun best weer gedaan. je loopt heel wat af zo'n dag maar de moeite waard,mooie stad en mooi uitzicht. leuk om te facetimen en de familie mee te laten genieten. 9/11 indrukwekkend he ?

2. Zo leuk om alle bekende plekjes te zien.
    En jeetje wat hebben jullie veel gedaan vandaag.
    Je loopt daar heel wat kilometertjes.